תאוריית חמשת היסודות בדיקור סיני והיישומים הרפואיים
תאוריית חמשת היסודות היא אחת מממערכות המחשבה ברפואה הסינית. מבחינה היסטורית זוהי תמיכה חשובה לתאוריה רפואית ומשרת כאחד הפרוטוקולים העיקריים של איבחון וטיפול. ברפואה המודרנית משתמשים בחמשת היסודות ברמות שונות תלוי במטפל וסיגנון הדיקור הסיני שבהם משתמשים.
למטפלים או רפואה סינית מסורתית, התאוריה יכולה לשמש לעזרה באיבחון כשיש סימנים ותסמינים מנוגדים. בנוסף, יסודות של התיאוריה שימושים בעזרה למטופלים עם בעיות איזון תזונתיות ו/או עבודה עם בעיות ריגשיות. התיאוריה משמשת באופן נרחב במטפלי דיקור סיני יפנייםבמסגרת טיפולי חמשת היסודות וע"י מטפלי חמשת היסודות הקלסיים, כמו אלו שעובדים בשיטת ג'יי. אר. וורסלי ז"ל. המידע להלן דן בתיאורית חמשת היסודות ויישומם הרפואי בפירוט.
• התאמות ראשיות במסגרת תאוריית חמשת היסודות.
• מעגלי חמשת היסודות, מערכות יחסים ויחסי גומלין.
• פטולוגיית חמשת היסודות ויישומם הרפואי.
• מקורות.
• סגנון חמשת הייסודות הקלסיים (וורסלי).
• מקורות לתיאוריית חמשת היסודות.
• דיון בתיאוריית הדיקור הסיני.
התאמות ראשיות במסגרת תאוריית חמשת היסודות
תיאוריית חמשת היסודות מבוססת על ההסתכלות על מעגלים טבעיים ומערכות היחסים בסביבה שלנו ובתוכינו. היסוד של התאורייה מונחת על ההתאמות של כל יסוד למגוון תופעות. ההתאמות השכיחות מפורטות בטבלה להלן:
|
אש |
אדמה |
מתכת |
מים |
עץ |
אברי יינג |
לב וקרום הלב |
טחול |
ריאות |
כליות |
כבד |
אברי יאנג |
המעי הדק והמחם המשולש |
בטן |
המעי הגס |
שלפוחית השתן |
כיס המרה |
אברי החישה |
לשון |
פה |
אף |
אוזניים |
עיניים |
רקמות |
כלי הדם |
שרירים |
עור |
עצמות |
גידים |
טעמים |
מר |
מתוק |
חריף |
מלוח |
חמוץ |
צבעים |
אדום |
צהוב |
לבן |
כחול/שחור |
ירוק |
צלילים |
צחוק |
שירה |
בכי |
גניחות |
צעקות |
ריח |
שרוף |
מבושם |
רקוב |
מצחין |
מעופש |
רגשות |
אושר |
דאגות |
אבל/עצבות |
פחד |
כעס |
עונות |
קיץ |
סוף הקיץ |
סתיו |
חורף |
אביב |
סביבה |
חום |
לחות |
יובש |
קור |
רוח |
שלבי התפתחות |
גדילה |
שינוי צורה |
קציר |
איחסון |
לידה |
כיוונים |
דרום |
מרכז |
מערב |
צפון |
מזרח |
צורות גוף |
מאפיינים מחודדים, ידיים קטנות, מהיר, אנרגטי |
מאפיינים גדולים, רגליים חזקות, רגוע, נדיב |
מאפיינים משולשים,קול חזק, קפדן, נחוש |
מאפיינים עגולים, עיכול חזק, נאמן, אוהב תנועה |
גבוה, רזה, עצמות ומרפקים חזקים,עובדים חרוצים |
מעגלי חמשת היסודות, מערכות יחסים ויחסי גומלין
בתוך תיאוריית חמשת היסודות יש ארבע מערכות יחסים עקריים או יחסי הגומלין בין היסודות. הראשון בהם הוא מעגל הייצור (שנג, אמא-ילד). המעגל הזה מתאר את הדרכים בהם כל יסוד, שמשמש כאמא, מקדם את הגידול וההתפתחות של היסוד-ילד העוקב.
דוגמאות של מעגל זה הם יסודות העץ שמספקים כח לאש, אש מספק כח לאדמה וכו'. מערכת היחסים הזאת מספקת את היסוד להבנת תאוריית חמשת היסודות וכתוצאה מכך במקום שיש חוסר איזון בתוך המעגל. אם אדמה, לדוגמה, נחלשת מתזונה לא נאותה ועודף עבודה אתה תראה שנדרשת יותר תזונה מיסוד האש להזנת האדמה. בנוסף, אם אדמה נחלשת יסוד המתכת יכול גם להיות מושפע.
מבחינה רפואית ניתן לראות אנשים מפתחים בעיות בעיכול מאכילה לא סדירה, דאגה מוגזמת ועודף עבודה שמוביל לשיגשוג של לחות שמשפיע על יסודות המתכת. במקרה הזה ניתן לראות שילוב של נפיחות, גזים ואנרגיה ירודה עם התפתחות של תסמיני מתכת (ריאות) כמו סינוסיטיס או אסטמה לחותית.
המעגל השולט (קה, סבתא-נכד) מספק מערכת לבדיקה ואיזון בין היסודות. במעגל הזה, אדמה, לדוגמה, מספק את השליטה למים ונשלט ע"י עץ. דוגמה למערכת היחסים הנ"ל בגוף היא במקרים של לחץ (אש) שקשורה לקיפאון LV של הצ'י (עץ) שלאורך זמן מתחילים לראות תסמינים שקשורים לכליות (מים) בזמן שיסוד המים מנסה לשלוט ביסוד האש שפעיל מידי.
המעגל שפועל בהגזמה (צ'נג) הוא חוסר איזון במעגל השולט כשיסוד הסבתא מספק יותר מידי שליטה על הנכד ומחליש את היסוד. בטבע, ניתן לראות מים מכבים אש, אדמה סופגת מים וכו'.
דוגמה רפואית למערכת היחסים הזאת תהיה כבד (עץ) ששולט על הטחול (אדמה). במקרה הזה יכול להיות שליטה עודפת של יסוד העץ על אדמה שמוביל להפרעה במערכת העיכול.
המעגל המעליב (ווו WU) הוא גם חוסר איזון במעגל השולט שבו הנכד מעליב או מחזיר את הכח השולט שנוצר ע"י הסבתא. בשימוש בדוגמאות מהטבע ניתן לראות אש ששורף מים ומים סוחפים אדמה וכו'.
מבחינה רפואית ניתן לראות במקרים הללו שאנשים סובלים מבעיות פסיכולוגיות (אש) ארוכות טווח שמשפיע בסופו של דבר על הכליות (מים) כמו שרואים בהתפתחות של עוד סימני חוסר יינג (מים).
לסיכום מערכת חמשת האלמנטים עוזרת לנו לנתח את מצבו של המטופל על ידי מודל דינמי העוזר לנו להתאים טיפול מדוייק יותר ויעיל יותר.